Čo robiť pri krachu cestovnej kancelárie
Dovolenky sú v plnom prúde a občas sa niekomu prihodí, že sa mu cesta predĺži vďaka krachu cestovky.
Každoročne sa stretávame s prípadmi, kedy niektorí cestujúci zostávajú v zahraničí odrezaní od svojich domovov vplyvom krachu cestovnej kancelárie. Ďalší potom odchádzajú na dovolenku plní obáv, aby to isté nestretlo aj ich. V tomto článku nájdete súhrn základných rád, na čo si dávať pozor.
Základnou poučkou je skontrolovať, či je kancelária poistená proti úpadku, čo je povinný na vyžiadanie zákazníka preukázať. Poistenie cestovnej kancelárie proti úpadku si môžete na stránkach Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (www.sacka.eu), kde je uvedený zoznam poisťovní, ktoré poskytujú poistenie proti úpadku cestovných kancelárií. S cestovkou, ktorá nie je poistená by ste rozhodne nikam jazdiť nemali.
V prípade, že vás táto nepríjemná udalosť stretne, mali by vedieť, na čo majú nárok. Cestujúci môže požadovať zaistenie dopravy späť do Slovenskej republiky, vrátenie zaplatenej zálohy či ceny zájazdu, ak sa neuskutočnil, prípadne zaplatenie rozdielu medzi zaplatenou cenou zájazdu a poskytnutými službami.
Ak ste už vycestovali a cestovka by skrachovala počas vášho pobytu, ako prvé kontaktujte vášho delegáta príslušnej cestovnej kancelárie, a asistenčnú službu, informujte sa o spôsobe náhradnej dopravy späť. Odložte si všetky príslušné doklady- zmluvu o obstaraní zájazdu a jeho úhrade, budete sa nimi preukazovať pri požadovaní náhrady škody.
Svoje práva si môžete uplatniť u príslušnej poisťovne podľa pokynov, ktoré dostali ste spolu s cestovnou zmluvou. Nezabudnite však príslušnú poisťovňu kontaktovať najneskôr do 60 dní od predpokladaného dňa príchodu. Ak poisťovňa nechce plniť s odôvodnením, že cestovná kancelária bola podpoistená, nezostáva nič iné, než sa obrátiť na súd.
Aj za súčasného právneho stavu by spotrebiteľ mal obdržať celú sumu, nie skrátenú čiastku. Príslušný súd by mal pri rozhodovaní prihliadať k európskym požiadavkám na ochranu spotrebiteľa. Ďalšie, aj keď veľmi výnimočné kroky, ktoré môžu nasledovať po prípadnom neúspešnom súdnom pojednávaní, je možnosť podania žaloby na štát o náhradu škody z dôvodu, že Slovenská republika nezabezpečila potrebnú úroveň ochrany spotrebiteľov. Okrem toho sa možno kedykoľvek zdarma obrátiť na Európsku komisiu so sťažnosťou na neplnenie povinností, ktoré Slovensku vyplývajú z jej členstva v EÚ.